Schrijftraining

Ons trainingsaanbod

Wervende vactureteksten schrijven

  • Een aantrekkelijk functietitel en intro schrijven
  • Vacatureteksten schrijven in functie van Google for Jobs
  • Vacatureteksten schrijven in functie van je employer branding
  • Taalgebruik variëren in functie van je doelgroep

  • Schrijven voor het internet (incl. SEO)

  • Schrijf voor de bezoeker van je website
  • Teksten die je bezoekers echt informeren
  • Search Engine Optimisation
  • Websites die scoren op Google

  • Klantgerichte schriftelijke communicatie

  • Positief formuleren
  • Informeren en overtuigen: de juiste tone-of-voice
  • Activerend schrijven: de juiste call-to-action
  • E-mails schrijven die gelezen worden

  • Copywriting als een pro

  • Bondiger en overtuigender schrijven
  • Schrijven met impact én return
  • Schrijven met stijl
  • Schrijven voor specifieke kanalen en media

  • Eindredactie

  • Schrappen en herschrijven
  • Bondiger formuleren
  • Typische stijlfouten
  • Zinsbouw en tekststructuur

  • Klantgerichte schriftelijke communicatie mét impact

    Schriftelijke communicatie is de belangrijkste vorm van communicatie tussen uw organisatie en uw klanten. Het grootste deel van de communicatie met klanten gebeurt immers schriftelijk, per e-mail. Ook de website van uw bedrijf is een belangrijk kanaal waar u schriftelijk met uw (potentiële) klant communiceert. Telefonisch contact is er vandaag de dag alleen als er dringend iets moet geregeld worden of als er acute problemen opduiken.

    Wat?

    In onze training Klantgerichte schriftelijke communicatie leert u aan de hand van praktijkvoorbeelden uit uw team correct, positief en efficiënt antwoorden op vragen en problemen van uw klanten.

    U leert hoe u helder uw boodschap formuleert zonder ruimte voor interpretatie, vriendelijk én zakelijk. U leert snel tot de kern van de zaak door te dringen en op die manier efficiënt te beantwoorden aan de verwachtingen van uw lezer/klant. U leert er ook minder goed nieuws op een positieve manier te brengen om de nodige goodwill te creëren of een gespannen situatie te ‘ontmijnen’.

    Voor wie?

    De training Klantgerichte schriftelijke communicatie is er voor iedereen die regelmatig schriftelijk contact heeft met klanten en zakelijke documenten opstelt.

    Aanpak

    De praktijkgerichte en interactieve training behandelt vaak voorkomende fouten en geeft praktische tips. We nemen concrete voorbeelden uit uw team onder de loep en bekijken samen hoe die voor verbetering vatbaar zijn. Daarnaast leert u clichés en stijlfouten te vermijden en verbeteren we de leesbaarheid van uw geschreven communicatie.

    Praktisch?

    • Training van een halve dag
    • Bij u op kantoor
    • Maximaal 10 personen per training

    Prijs

    • 690 euro (excl. BTW) voor groepen tot 5 personen
    • 99 euro (excl. BTW) per extra deelnemer

    Aanvullende schrijftrainingen

    Wat u geleerd heeft in Klantgerichte schriftelijke communicatie, kan u verdiepen met de meer taal- en stijlgerichte training Copywriting als een pro.

    Wervende vacatures schrijven

    De meeste vacatureteksten zien er quasi identiek uit. Ze hebben dezelfde herkenbare opbouw (wie zijn we, wat zoeken we, wat moet je kunnen, wat bieden we), bedienen zich van hetzelfde weinigzeggende jargon (de zelfstandige, flexibele teamplayer weet je wel) en zijn geschreven vanuit het standpunt van de aanwervende partij. Dat kan beter vinden wij.

    Wat?

    In de training Wervende vacatures schrijven hebben we aandacht voor de Employer Value Proposition maar gaan we vooral leren schrijven in functie van de doelgroep. We leren goede functietitels bepalen en wervende intro’s schrijven. We gaan de omschrijving actief verwoorden en het aanbod aantrekkelijk voorstellen. Daarbij houden we ook rekening met inclusiviteit, de vindbaarheid van je vacature en met Google for Jobs.

    Voor wie?

    De training Schrijven voor het internet is er voor iedereen die wel eens een tekst schrijft voor de website van uw onderneming of het nu een blogbericht is, een landingspagina, een nieuwsbericht of een voorstelling van uw onderneming, producten of diensten.

    Aanpak

    In deze training verwerken we maximaal concreet materiaal waarmee de deelnemers werken, we gebruiken voorbeelden uit hun dagelijkse praktijk, we bouwen de oefeningen daarrond op en geven er feedback op.

    Praktisch?

    • Training van een halve dag
    • Bij u op kantoor
    • Maximaal 10 personen per training

    Prijs

    • 690 euro (excl. BTW) voor groepen tot 5 personen
    • 99 euro (excl. BTW) per extra deelnemer

    Aanvullende schrijftrainingen

    • In de training Schrijven voor het internet gaan we dieper in op teksten schrijven die goed gevonden worden op het internet én die op een scherm gelezen worden.
    • Wie na de training de smaak te pakken heeft en zijn schrijfstijl helemaal op punt wil zetten, kan dat doen in de verdiepingstraining Copywriting als een pro, een meer taal- en stijlgerichte schrijftraining.

    Schrijven voor het internet (inclusief SEO)

    Schrijven voor het internet is een vak op zich. In de eerste plaats moet u in het achterhoofd houden, dat mensen op een scherm uw tekst niet lezen maar scannen. Als u gelezen wilt worden, moet u ook rekening houden met de vindbaarheid van uw tekst op het internet. U moet dus weten met welke parameters Google rekening houdt om uw pagina hoog in de zoekresultaten te laten verschijnen.

    Wat?

    Tijdens de training Schrijven voor het internet, krijgt u in de eerste plaats inzicht in de manier waarop mensen uw tekst op hun scherm scannen. U leert hoe u snel de kernboodschap van uw tekst duidelijk maakt en u krijgt tips om visuele en inhoudelijke ‘ankers’ toe te voegen aan uw tekst, zodat het oog van uw lezer blijft hangen bij wat u belangrijk vindt.

    Daarnaast krijgt u ook de beginselen van zoekmachineoptimalisatie mee (search engine optimization – SEO), zodat de teksten die u voor het internet schrijft ook gemakkelijk gevonden worden door Google.

    Voor wie?

    De training Schrijven voor het internet is er voor iedereen die wel eens een tekst schrijft voor de website van uw onderneming of het nu een blogbericht is, een landingspagina, een nieuwsbericht of een voorstelling van uw onderneming, producten of diensten.

    Aanpak

    De interactieve training vertrekt vanuit de teksten op uw website en geeft praktische tips om vindbaarheid en leesbaarheid ervan te verbeteren. Daarom leert u al bij het schrijven rekening te houden met hoe mensen op een beeldscherm lezen. Daarnaast leert u clichés en veel voorkomende stijlfouten te vermijden.

    Praktisch?

    • Training van een halve dag
    • Bij u op kantoor
    • Maximaal 10 personen per training

    Prijs

    • 690 euro (excl. BTW) voor groepen tot 5 personen
    • 99 euro (excl. BTW) per extra deelnemer

    Aanvullende schrijftrainingen

    • Wat u geleerd heeft in Schrijven voor het internet, kan u uitbreiden naar andere communicatiekanalen in de training Klantgerichte schriftelijke communicatie.
    • Wie na de training Schrijven voor het internet de smaak te pakken heeft en zijn schrijfstijl helemaal op punt wil zetten, kan dat doen in de verdiepingstraining Copywriting als een pro, een meer taal- en stijlgerichte schrijftraining.

    Copywriting als een pro

    “If it sounds like writing, I rewrite it.” – Elmore Leonard.

    Een goed geschreven tekst brengt uw boodschap vlijmscherp en overtuigend, maar doet dat in de woorden van uw lezers. Een goed geschreven tekst houdt de aandacht van de lezer vast en laat geen enkele vraag onbeantwoord. Dat is vakmanschap… en dat kan u dus leren.

    Wat?

    In de training Copywriting als een pro ligt de nadruk op wervend en overtuigend schrijven voor uw publiek. U leert er foutloos te schrijven en uw boodschap exact over te brengen. U leert helder te formuleren en te schrappen als een professional.

    Shortcopy – het schrijven van slogans en baselines –  is een vak op zich en komt in deze training niet aan bod.

    Voor wie?

    De training Copywriting als een pro is er voor iedereen die nóg beter wil schrijven en voor wie met zijn of haar teksten moet overtuigen en charmeren.

    Aanpak

    In deze interactieve training ligt de nadruk vooral op schrijfstijl. Aan de hand van concrete voorbeelden uit uw team behandelen we veel voorkomende stijlfouten en leren die snel op te sporen in teksten. We leren bondiger formuleren en strenger schrappen, zonder de boodschap geweld aan te doen. We staan stil bij de opbouw van een tekst en we gaan ook in op veel voorkomende genres binnen copywriting.

    Praktisch?

    • Training van een halve dag
    • Bij u op kantoor
    • Maximaal 10 personen per training

    Prijs

    • 690 euro (excl. BTW) voor groepen tot 5 personen
    • 99 euro (excl. BTW) per extra deelnemer

    Aanvullende schrijftrainingen

    Wie na de training Copywriting als een pro de smaak te pakken heeft en zich wil specialiseren op het schrijven voor het internet, kan de training Schrijven voor het internet (incl. SEO)

    Eindredactie

    Een eindredacteur is een onverbiddelijk taalpurist. Hij vindt taalfouten waar zelfs professionele schrijvers overheen kijken. Streng, maar rechtvaardig schrapt en puzzelt hij. Door bondiger te formuleren en aandacht te hebben voor zinsbouw en tekststructuur, maakt hij van een goede tekst een perfecte tekst..

    Wat?

    In de training Eindredactie gaan we eerst kort in op normen over taal, om daarna orthografische, lexicale, syntactische en stilistische knelpunten van de eindredacteur te behandelen.

    Voor wie?

    De training Eindredactie is er voor iedereen die teksten van andere mensen naleest en corrigeert voor ze gepubliceerd worden, maar ook voor elke schrijver die zijn teksten nóg beter wil maken.

    Aanpak

    Deze interactieve training vertrekt van veel voorkomende fouten op het vlak van spelling, grammatica en stijl. Aan de hand van herkenbare voorbeelden leer je dergelijke fouten snel op te sporen en te verbeteren.

    Praktisch?

    • Training van een halve dag
    • Bij u op kantoor
    • Maximaal 10 personen per training

    Prijs

    • 690 euro (excl. BTW) voor groepen tot 5 personen
    • 99 euro (excl. BTW) per extra deelnemer

    Aanvullende schrijftrainingen

    • Voor wie het Nederlands perfect beheerst, maar toch nog moeite heeft om met zijn teksten lezers te overtuigen of te charmeren, kan de opleiding Copywriting als een pro een nuttige aanvulling zijn.
    • Wie na de training Eindredactie de smaak te pakken heeft en zich wil specialiseren in schrijven voor het internet, kan de training Schrijven voor het internet (incl. SEO)